O strategie de marketing digital face ca afacerea ta să crească în mod sigur și constant în online. Pentru că ea te va ajuta să înțelegi cum funcționează piața digitală. Vei ști ce produse și servicii se cer pe piață, ce prețuri să setezi în afacerea ta și cum să te promovezi online. Toate astea așa încât să atragi mai mulți clienți.
Pentru a vedea cum putem face o strategie de marketing eficientă în mediul online, hai să vedem mai întâi ce este marketingul digital.
Ce este digital marketingul?
Marketingul digital reprezintă utilizarea tuturor tehnologiilor disponibile pe internet, pentru a promova produsele sau serviciile unei companii.
Acesta se poate face prin intermediul mai multor canale. Printre acestea putem enumera: motoarele de căutare online, platformele social media. Promovarea se poate realiza și prin email marketing, publicitate PPC și creare de conținut.
Scopul marketingului digital este de a atrage, convinge și conecta afacerea ta cu publicul țintă prin intermediul acestor canale digitale. Pentru ca tu să poți vinde produsele și serviciile tale la cât mai mulți clienți.
Care este diferența între Marketing și Promovare?
Marketingul și promovarea sunt două concepte interrelaționate. Ele se folosesc de multe ori ca sinonime, deși sunt distincte.
Când spunem marketing, ne referim la un proces complex. El presupune analiza și înțelegerea nevoilor și dorințele pieței, crearea de produse și servicii pentru aceste nevoi și promovarea lor prin diverse canale.
Marketingul include activități precum:
– cercetarea pieței
– crearea și poziționarea produselor sau serviciilor
– construirea unei strategii de preț
– realizarea unui lanț de distribuție (plasament)
– crearea unei strategii de promovare.
Promovarea pe de altă parte, este doar unul din cele 5 elemente ale mixului de marketing. Ea face parte din procesul de marketing, alături de produs, preț, distribuție și piață. Dar se referă strict la modul în care comunicăm cu publicul țintă despre produse sau servicii. Putem face asta prin intermediul publicității, relațiilor publice, vânzărilor personale sau prin conținut.
De ce este important Marketingul pentru Afaceri?
Marketingul digital este foarte important pentru afaceri. Deoarece oferă oportunități nenumărate afacerilor de a-și atrage noi clienți. Oportunități de a-și crește vânzările și de a deveni mai profitabile.
Toate acestea, prin intermediul unei strategii bine puse la punct. Care să ajute afacerile să crească într-un mod precis și eficient.
Beneficiile Marketingului Digital
Marketingul digital este o modalitate mult mai modernă și avantajoasă de a consolida și crește o afacere. Principalele 5 beneficii sunt:
- Eficientizarea costurilor – Bugetele de marketing pot fi ajustate în timp real prin marketing digital. Astfel ajungem să eficientizăm costurile la maxim.
- Public țintă precis – Marketingul digital permite o mai bună segmentare a publicului-țintă. Astfel încât mesajele publicitare pot fi direcționate către persoanele care au cel mai mare interes pentru produsele sau serviciile tale.
- Măsurabilitate: Marketingul online permite urmărirea rezultatelor în timp real prin intermediul instrumentelor de analiză, cum ar fi Google Analytics, Facebook Pixel, astfel încât afacerile pot afla care sunt campaniile cele mai eficiente și pot face ajustări pentru a obține rezultate mai bune din fiecare efort individual de marketing.
- Interacțiune directă cu publicul: Digital marketing-ul permite interacțiune directă cu publicul prin intermediul rețelelor sociale sau chat-urilor, ceea ce poate duce la construirea unei relații mai puternice cu clienții.
- Acces la un public mai larg: Marketingul digital permite accesul la un public mai larg prin intermediul internetului, care este accesibil din orice loc din lume.
Cum te putem ajuta să-ți construiești Strategie de Marketing Digital în 7 pași
1. Răspunzi la principale 4 întrebări de marketing:
- CINE – cine sunt clienții mei, cine e publicul meu țintă?
- CE – ce produse și servicii ofer clienților mei pentru a satisface nevoile și dorințele lor?
- UNDE – unde îi găsesc în număr cel mai mare pe clienții mei pentru a mă adresa lor?
- CUM – cum comunic cu ei așa încât să obțin maxim de rezultat cu minim de resurse
Înainte de a pleca la drum în afaceri, trebuie să ai foarte clar delimitat răspunsul la fiecare dintre aceste întrebări. Iar el nu se oferă din prezumție sau pentru că așa bănuiești tu. Răspunsul la aceste întrebări vine din etapa de cercetare.
Trebuie să cercetezi, să analizezi piața și să afli răspunsurile pe bază de date concrete. Asta te ajutăm noi să faci prin intermediul strategiei pe care o construim pentru tine.
2. Înțelegi în întregime Șasiul Afacerii Tale
Afacerile funcționează diferit, însă, la bază fiecare afacere e la fel. Pentru ca o afacere să funcționeze, trebuie să se întâmple o serie de procese. Aceste procese pot fi definite printr-o serie de operații logice, matematice.
Iată cum funcționează afacerile:
2.1. Numărul de Oameni interesați de produsele tale X Rata de Conversie (procentul de oameni care cumpără) = Numărul Total de Clienți
2.2 Numărul Total de Clienți X AOV (Average Order Value – Valoarea Medie a Coșului de Cumpărături) X Numărul de Comenzi în 12 Luni = Totalul Vânzărilor Anuale
2.3. Totalul Vânzărilor Anuale X Marja de Profit = PROFIT NET (adică banii pe care îi iei tu acasă din afacerea ta)
Marketingul, fie el digital sau clasic, are ca scop să îți crească și profitul, nu doar vizibilitatea sau “metricele de vanitate” cum ar fi like-urile, urmăritorii, numărul de vizualizări etc.
Noi realizăm strategii care să te ajute să fii și profitabil cu afacerea ta.
3. Construiește o Ofertă Unică de Valoare (OUV)
Iată ce trebuie să conțină oferta pe care o trimiți clienților potențiali, pentru ca aceștia să devină cumpărători:
- Stabilește promisiunea pe care o faci oamenilor pentru a-i determina să cumpere
- Oferă o garanție solidă a respectării acestei promisiuni
- Explică beneficiile produselor și serviciilor tale
- Demonstrează-le potențialilor clienți ce au de câștigat dacă vor cumpăra de la tine – Show, don’t tell
- Oferă testimoniale și păreri din partea clienților care au cumpărat deja
- Construiește o serie de bonusuri atractive, care să determine și pe alții să cumpere de la tine
- Folosește un îndemn la acțiune puternic pentru a determina oamenii să ia decizia acum – Urgency CTA
Noi te ajutăm să plasezi produsele și serviciile tale pe o astfel de ofertă și să le prezinți clienților într-un mod atractiv, pentru ca ei să nu poată să te refuze. Rata ta de conversie va crește foarte mult cu o astfel de ofertă.
Prin urmare, vei putea atrage mai mulți clienți în afacerea ta, cu aceleași bugete de marketing, dacă ți-ai făcut o ofertă irezistibilă.
4. Construiește o Strategie de Pricing bazată pe Valoarea Percepută
Principiul Value Based Pricing te poate ajuta să-ți crești prețurile într-o manieră care să nu deranjeze clienții existenți și să te poată ajuta să vinzi high-ticket și să dezvolți un întreg portofoliu de produse premium.
Gândește o strategie de preț care să-i ofere clientului o Valoare Percepută de 10x mai mare decât prețul real al produsului tău. Iar oferta ta va deveni de nerefuzat.
Factorii care influențează percepția asupra valorii sunt:
- Cerere mare din partea pieței – dacă cererea e mare, prețul poate fi mai mare
- Nevoia urgentă a clienților – cu cât e mai urgentă nevoia, cu atât prețul poate crește
- Oferta concurenței – nivelul mare de concurență poate duce la scăderea prețurilor
- Avantaj concurențial – dacă te poți diferenția de concurență, poți pune un preț mai mare serviciilor și produselor tale
- Sectorul de activitate – unele sectoare precum IT, tehnologie, finanțe pot avea prețuri mai mari pe servicii
- Standard de execuție al serviciului sau produsului – un produs bine executat, premium, va costa mai mult
- Calitatea materiei prime – calitatea materiei prime și a produselor folosite pentru a crea produsul finit influențează prețul
- Locația și modul de livrare – dacă livrezi clientului și oferi confort de a primi produsul la ușă, poți pune un preț mai mare
- Serviciul clienți: oamenii din echipă și modul cum sunt tratați clienții – cum îți tratezi clienții, așa te tratează și ei pe tine
- Calitatea elementelor de promovare: site, cărți vizită, vitrina, etc – dacă te promovezi mai inteligent, poți încasa mai mult
- Beneficii primite vs Pret plătit – prețul e ce plătești, valoarea e ce primești – dacă oferi valoare mare, poți pune preț mai mare
- Brandul companiei sau al executantului – cu cât ești mai vizibil, cu atât vei putea vinde mai scump
Noi analizăm toți acești factori și venim cu soluții în funcție de ei, pentru a-ți construi strategia potrivită, care să te ajute real să vinzi mai mult și să fii mai profitabil la final.
5. Construiește-ți un portofoliu diversificat de produse și servicii pentru a putea satisface nevoile și dorințele unui public cât mai larg
De fiecare dată când gândești un produs sau un serviciu pentru business-ul tău, folosește-te de scara valorii pentru a înțelege ce loc va ocupa el în strategia ta, cărui public se adresează și prin ce metode poți să-l lansezi pe piață.
Cum funcționează Scara Valorii și cum ne ajută ea să îmbunătățim vânzările?
Această scară a valorii e gândită pentru a atrage oamenii pe o perioadă lungă de timp în flow-ul de vânzări al companiei noastre. Și pentru a-i fideliza pe parcurs, oferindu-le produsele într-o anumită logică. Asta face ca business-ul să devină profitabil și să crească din ce în ce mai mult pe termen lung.
Compoziția scării valorice pentru un business și cum arată un portofoliu de produse pe baza Scării Valorii
Produs Cârlig – de atragere a clienților
Mai întâi vom avea un PRODUS CÂRLIG – care să atragă utilizatorii în flow, să le capteze atenția. Acesta este un produs oferit GRATUIT, pentru a dovedi oamenilor valoarea pe care o aducem către ei. Desigur, fiind oferit gratuit, nu trebuie să avem nici noi cheltuieli cu el. Prin urmare, poate fi strict un produs informațional – Ne putem folosi de CONȚINUT ONLINE (postări, ghiduri, ebook-uri, video etc) – pentru a le arăta oamenilor care sunt beneficiile produselor noastre și pentru a le forma o imagine despre noi.
Produs de Intrare – prima vânzare
Apoi vom începe interacțiunea cu ei prin PRODUSUL DE INTRARE – aici vor face primul contact cu produsele noastre fizice (prima vânzare). Logic pentru oameni ar fi ca prima vânzare să fie una cât mai ieftină, deoarece încă nu au încredere deplină în ceea ce vindem. Ei vor cumpăra cu ușurință un produs ieftin, pentru a-l testa, pentru a-și dovedi că ceea ce au văzut în etapa anterioară despre noi este adevărat.
Produsele Principale
Apoi, aducem în scenă PRODUSELE PRINCIPALE – ceea ce dorim să vindem în mod constant oamenilor. Aici putem avea mai multe game de produse, din aceeași variație de preț. Ele vor fi produsele de bază ale business-ului nostru.
Profit Maximizer – Produsul care crește profitul exploziv
După ce oamenii au cumpărat deja până în acest punct, putem veni către ei cu un produs premium – PROFIT MAXIMIZER – pentru oamenii care doresc o experiență superioară cu produsele noastre. Pentru cei care vor ceva aparte, sofisticat. Aici putem avea un produs foarte scump sau un pachet de produse care să crească foarte mult valoarea comenzii. Acest produs este gândit să fie vândut doar clienților premium, pentru a ne crește exponențial profitul.
Produs Recurent – abonamentul sau modalitatea de fidelizare a clienților
Apoi, putem face pasul final spre fidelizare și putem propune oamenilor o serie de abonamente – PRODUS RECURENT. Aceste produse vor avea ca scop crearea unui flux constant de venituri pe termen lung, prin produse oferite la un abonament cu o sumă modică, lunară, care să constituie o bază de date de clienți fideli, abonați pe termen lung și foarte lung la afacerea noastră.
6. Alege canalele de distribuție cele mai eficiente
Fie că e vorba de un website de prezentare sau de un magazin online, afacerea ta trebuie să existe în mediul digital, pentru a te putea bucura de toate beneficiile și oportunitățile oferite de internet.
Ceea ce vezi aici este doar un exemplu de pâlnie de vânzări – un canal de distribuție a mesajului și produselor tale.
Cu cât acest canal va fi mai eficient, cu atât afacerea ta va fi mai profitabilă. Trebuie să ai un astfel de canal personalizat pe produsele tale și pe serviciile pe care le oferi.
Fiecare model de business are propriul tipar de funnel care va funcționa pentru el.
Pentru un magazin online ai nevoie de o platformă ecommerce și de reclame generatoare de trafic. La un salon auto vei avea nevoie de un site de prezentare și de o bază de date cu potențiali clienți. Iar cu o platformă de cursuri ai nevoie de un funnel de email marketing și de metode de abonare și plată a cursurilor.
Fiecare afacere funcționează diferit. Noi te ajutăm să înțelegi cum trebuie să funcționeze afacerea ta. Și te ajutăm să construiești o strategie de marketing eficientă pentru modelul tău de business.
7. Construiește o Strategie de Promovare bazată pe Mixul de Marketing și pe elementele de mai sus
În momentul în care alegi un canal de promovare pentru afacerea ta (spre exemplu PPC sau email marketing), trebuie să te asiguri că:
- ai produsul potrivit pentru acel canal
- ai strategia de preț, promoții, oferte care să te ajute să vinzi acel produs în concordanță cu scopul și obiectivele tale, ce reies din Șasiul Afacerii
- ai canalele de distribuție potrivite pentru a susține eforturile de promovare
- ai publicul țintă potrivit către care să promovezi oferta ta
- iar în final… ai găsit opțiunea cea mai eficientă de promovare raportată la cost / rezultat
Pentru a-ți eficientiza eforturile de marketing, gândește întreaga strategie personalizată pe Traseul Clientului (Customer Journey)
- ce văd oamenii interesați de afacerea mea când mă caută online?
- unde anume mă caută potențialii clienți?
- cum reușesc să atrag potențialii clienți și să-i fac să mă contacteze?
- unde ajunge potențialul client după prima interacțiune cu afacerea mea?
- cum mă poate contacta pentru a iniția o colaborare cu mine?
- ce se întâmplă când mă contactează potențialii clienți și care e procesul prin care îi transform în cumpărători?
- după ce au cumpărat produsele și serviciile mele ce experiență au cu ele?
- ce fac clienții după ce au folosit produsele mele și cum îi determin să mă recomande și să cumpere din nou?
Fidelizarea clienților – transformă un simplu cumpărător într-un client fidel – un pas important într-o strategie de marketing
Statistic vorbind, ai șanse cu 80% mai mari să vinzi a doua oară unui client existent, decât să atragi un nou client pentru prima comandă. De aceea, retenția este extrem de importantă în afacere.
Așadar, fiecare strategie de marketing pe care o dezvoltăm, are la bază unele acțiuni de fidelizare a clienților, prin care avem ca scop să ajutăm afacerile să păstreze clienții pe termen lung.
Iată câteva exemple de modalități de fidelizare a clienților:
- Programe de loialitate: Un program de loialitate poate oferi recompense sau beneficii clienților care fac cumpărături frecvente sau ating anumite praguri de cheltuieli.
- Comunicare personalizată: Colectarea și utilizarea datelor despre clienți pentru a le crea oferte sau recomandări personalizate poate face clienții să se simtă apreciați și conectați la companie.
- Customer Service excepțional: Înainte să vinzi, oferă toate informațiile și ajută clienții să ia decizia potrivită. Un serviciu clienți bine pus la punct poate crește foarte mult rata de retenție a clienților, deoarece ei vor cumpăra din nou, de acolo de unde au beneficiat de tot sprijinul și toate informațiile care îi ajută să ia decizia.
- Experiența de cumpărare: Crearea unei experiențe de cumpărare plăcute, cum ar fi un site ușor de utilizat sau un proces de plată simplu, poate face ca clienții să dorească să revină.
- Feedback-ul clienților: În momentul în care ai atras un client în afacere, feedback-ul său este foarte important. Iar faptul că îi ceri feedback și ajustezi apoi suportul în funcție de opinia lui, face diferența între păstrarea sau pierderea acelui client. Un serviciu de suport excepțional poate ajuta clienții să se simtă valorificați și să dorească să continue relația cu afacerea.
Toate aceste elemente cumulate vor face ca afacerea ta să se diferențieze clar de competiție. Iar asta te va ajuta să vinzi mai mult, mai scump și mai des. Totul pentru a ajuta și mai mulți clienți și pentru a rămâne cu un profit și mai mare.
Vrei și tu o strategie de marketing digital eficientă pentru afacerea ta?
Te putem ajuta noi să o construiești. Cu toate aceste elemente pe care le-am discutat mai sus, te putem ajuta, dacă ne scrii un email aici: hello@inboundconsulting.ro. Sau, dacă dorești să-ți fie mai simplu, ne poți scrie direct pe Facebook.